Wrażenia po konferencji "Innowacyjna Edukacja"

24 października 2017 r. w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się zapowiadana przez nas wcześniej konferencja Innowacyjna Edukacja, która organizowana była przez NAVIGO - Centrum Innowacyjnej Edukacji i Szkołę Językową Lingua Smart. Odwiedzili nas nauczyciele i dyrektorzy szkół z całej wielkopolski.

Konferencję otworzył dr Łukasz Srokowski - jeden ze założycieli NAVIGO. Zaprezentowane i przedyskutowane zostały trzy dominujące w Polsce nurty innowacyjnej edukacji: Technologie cyfrowe w nauczaniu – przedstawiciele tego nurtu są najliczniejszym w Polsce odłamem innowatorów edukacyjnych, skupionym w ramach grup takich jak Superbelfrzy, Mobilizatorzy Edukacji itp. Wykorzystują oni technologie cyfrowe, ze szczególnym naciskiem na Internet, do podnoszenia jakości edukacji w ramach szkół działających w systemie oświaty. Edukacja alternatywna – silny i mocno integrujący się w ostatnim okresie nurt, związany z ideami takimi jak edukacja demokratyczna, edukacja wolnościowa, szkoły Montessori czy waldorfskie. Osoby i organizacje zaangażowane w taką aktywność działają zarówno w ramach szkół systemowych, jak też i poza systemem, w ramach zorganizowanych grup, wykorzystujących przepisy o edukacji pozaszkolnej. Lokalne działania profilowane – niejednorodny nurt działań o charakterze lokalnym, związanym z budowaniem świadomości społecznej, aktywizowaniem i wspieraniem dzieci zagrożonych wykluczeniem, poprzez wykorzystywanie innowacyjnych form działania, takich jak profilowanie silnych stron za pomocą testów Gallupa czy tutoring.

W panelu dyskusyjnym poświęconym bezpieczeństwu w Internecie wzięli udział: Łukasz Walicki (ekspert ds. bezpieczeństwa IT) Agnieszka Szymańska-Palaczyk (socjolog, dyrektor Szkoły Językowej Lingua Smart) i Ewa Szpot (nauczycielka i edukatorka, prowadząca praktyczne warsztaty dla młodzieży dotyczące bezpieczeństwa w sieci). Przedyskutowane zostały kwestie dotyczące nowych technologii, które nie tylko fascynują, ale także budzą niepokój, oferują nieznane dotąd możliwości, otwierają na nowe doświadczenia, ale mogą także ograniczać naszą percepcję, zamykać na cenne elementy rzeczywistości. Celem panelu było przedstawienie możliwości w jaki sposób przygotować młodych ludzi do sensownego korzystania z oferowanego im potenciału. Podczas panelu zastanawialiśmy się nad warunkami odpowiedzialnego i świadomego użytkowania narzędzi multimedialnych i mediów społecznościowych.

Następnie odbył się współny dla wszystkich warsztat „Jak nauczyć dzieci samodzielnego krytycznego myślenia w dobie Internetu", gdzie nauczyciele mogli na własnej skórze przekonać się o tym jak trudno rozpoznać fake newsy :) Uczniowie otoczeni są obecnie ogromną ilością informacji. Wiele z nich jest fałszywych, a część niebezpiecznych. Dlatego tak ważne jest rozwijanie krytycznego myślenia, opartego na racjonalnej analizie danych, logicznym wnioskowaniu, szukaniu rzeczywistych (a nie wyimaginowanych) reguł i powiązań, odwołującego się do sprawdzonych reguł badawczych. Podczas warsztatu zaprezentowano konkretne narzędzia, wspierające uczenie krytycznego myślenia. Warsztat oparty był na autorskim programie Cogito21, którego celem jest rozwój umiejętności świadomego odbioru treści dostępnych w Internecie i poza nim.

Po krótkiej przerwie na lunch odbyły się kolejne warsztaty. Warsztat „Mój Jasiu taki nie jest” prowadził dr Łukasz Srokowski. Dyskutowano o tym, jak rozmawiać z rodzicami, którzy nie przyjmują informacji zwrotnej. Wielu rodziców chętnie współpracuje z nauczycielem i realnie stara się pomóc w edukacji swojego dziecka. Od czasu do czasu zdarzy się jednak taki rodzic, który uparcie nie będzie chciał zaakceptować tego, że powinien podjąć jakieś działania korygujące. W wersji łagodnej, po prostu odmówi przyjęcia negatywnej informacji zwrotnej. W wersji ostrej zacznie atakować nauczyciela i wmawiać mu, że to wszystko wina szkoły, bo “mój Jasiu taki nie jest”. W trakcie warsztatu omówiono i przećwiczono narzędzia (Trójkąt SAR, Struktura idealnej rozmowy z trudnym rodzicem), które pozwolą zmienić rozmowę z "trudnymi" rodzicami w konstruktywny dialog.

Warsztat „Oni nie chcą się uczyć” – prowadzony przez dr Tomasza Tokarza - poświęcony był pracy z uczniami oraz ich zaangażowaniem w zajęcia. Nauczyciele poznali na nim narzędzia, które pomogą im zainspirować uczniów do nauki, bez uciekania się do manipulacji, straszenia karami lub kuszenia obietnicą nagród. W trakcie warsztatu prowadzący przedstawił najnowsze teorie z dziedziny automotywacji oraz neurodydaktyki.

W trakcie konferencji nie zabrakło rownież elementów integracyjnych, gdzie przy kawie i przekąskach można było podzielić się własną opinią na powyższe tematy :)

Na koniec na uczestników konferencji czekała nie lada atrakcja - zwiedzanie Laboratorium Wyobraźni na terenie Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.

A jaki wniosek płynie z naszych obrad? Że nauczyciel jest nadal najważniejszą technologią edukacyjną! :)

--------------------

W tym roku Navigo planuje jeszcze konferecje w wielu innych miastach Polski, zapraszamy serdecznie do przejrzenia dostępnych miast i terminów na stronie: http://navigo.org.pl/konferencje/

Wyróżnione posty
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Follow us! 
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon

ul. Rubież 46

61-612 Poznań

kontakt@linguasmart.pl

NIP: 789 167 6084

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

© 2020 by Lingua Smart